ПОШАЉИ СВОЈ ФИЛМ!

KOРИОЛАН ОТВАРА 39. ФЕСТ

Након светске премијере на фестивалу у Берлину, београдска публика имаће прилику да погледа овај редитељски првенац Рејфа Фајнса. У филму Кориолан поред Рејфа Фајнса играју Џерард Батлер, Ванеса Редгрејв, а значајне улоге остварили су и глумци Славко Штимац и Драган Мићановић. Фајнс нам својим Кориоланом представља модерну верзију ове Шекспирове драме о фаличном римском ратном јунаку – комплетној ратној машини у једном човеку, сувишнoм у мирнодопским условима, омраженoм од свих. Кориолан је римски ратни херој, човек велике снаге, од кога зазиру сви Римљани. Његови екстремни ставови изазивају масовну побуну. Зато га протерују из Рима, одричу га се политичари као и његова мајка Волумнија. Кориолан нуди своје услуге противнику Тулу Ауфидију. Њих двојица заједно крећу на Рим како би га уништили...

 

Године 2000. Рејф Фајнс је у позоришту у Лондону глумио Кориолана у представи коју је режирао Џонатан Кент. Како Фајнс сам каже, од тог тренутка постао је опседнут овим комадом.

- Иако је тешко говорити текст у изворном облику, био сам увеђен да је овакву наративну форму могуће пренети на филмско платно и та идеја се дуго развијала у мојим мислима.


Неколико година касније, Фајнс је стекао јасну визију онога што је желео да уради и у томе му је велику помоћ пружио Џон Логан који је имао исту идеју попут Фајнса.

- Видели смо представу потпуно истим очима, као нешто сурово и савремено. Ниједан од нас двојице није желео да направи учтиви ‘’музејски комад’’. У суштини, и Рејф и ја смо се увек трудили да  постигнемо исти ефекат који има и позоришна представа, а то је да из првог покушаја погодимо људе.

 

За свој редитељски деби, глумац Рејф Фајнс одлучио је да се на велико платно пренесе оригинална Шекспирова драма, за коју се претпоставља да је написана око 1607. године. Дијалози из оригиналне драме остали су непромењени.

 

Џон Логан тврди да густ и богат песнички језик којим је написан Кориолан дозвољава могућност савременог тумачења и разумевања.

- Сцене су замишљене да повежу радњу и да омогуће биоскопској публици да протумачи оно што је сугерисано на сцени. Подигли смо одличан Шекспиров текст на виши ниво, и кроз савремену поставку приказали одраз тренутне политичке и друштвене ситуације у свету.


Иако је снимање филма планирано за 2009. годину, планови су привремено одложени због тешкоћа у вези са финансирањем филма. Упркос томе, Фајнсов ентузијазам није спласнуо као ни одлучност и визија. У пројекат су се укључили продуцент Габријел Тана, Џулија Тејлор Стенли и Колин Вајнс који признају да су били очарани Рејфовом визијом и Џоновим сценаријем да су и сами осетили огромну жељу да сниме филм. У то време, продуцентска кућа Ајкон је пристала да се прикључи пројекту, тако да није било тешкоћа приликом набављања осталих финансијских средстава.

Најважнији део за Рејфа Фајнса тицао се проналажења града који је требало да представља Рим како архитектонски тако и друштвено. Финансијска и практична разматрања довела су га у Источну Европу, али и све до Јужне Америке, но када је видео Београд, схватио је да је пронашао текстуру и ресурсе који су му били потребни. Београд је савршено представљао екстреме модерног града пошто се у њему јасно виде контрасти између урбаног и сиромашног. Фајнс је био одушевљен оронулим стамбеним блоковима, атмосфером пијаце и старим идустријским постројењима које су представљале идеалан контраст луксузнним домовима богатих људи, модерним клубовима и ресторанима, савременим канцеларијским блоковима. Све ово представља архитектонски подсетник друштвених екстрема.

Додатни драматичан подстицај, како за екипу, тако и за глумце, било је сазнање да је Београд већ био позорница многих грађанских нереда и балканских сукоба. Продукција је без велики потешкоћа добила приступ локацијама које би за њих биле недоступне на било ком другом месту. Зграда Скупштина Србије претворена је у Римски сенат. Поједине сцене снимане су и у хотелу Југославија који је оштећен током НАТО бомбардовања. Све то искоришћено је за снимање сцена битака.


Рејф Фајнс је у неколико интервјуа поменуо у којој мери им је била значајна српска подршка филму. Продуценткиња Габријел Тана помиње свог оца који је Србин и који се у филму чак појављује у улози сенатора.

- Он је заслужан за то што смо упознали значајне српске инвеститоре. Направили смо договор чак и са Владом Србије која нам је дозволила приступ не само изузетним локацијама, него и објактима Војске Србије. Све ове могућности биле су веома значајне. У ствари, то је било непроцењиво по питању продукције.

 

О глумцима

Од самог почетка, Ванеса Редгрејв била је Фајнсов избор за улогу Волумније. Њена посвећеност у тумачењу ове улоге остала је снажна и инспирисала је и друге чланове екипе.

За улогу Виргилије, Фајнс је одабрао младу америчку глумицу у успону Џесику Частејн након што је имао прилике да види њено тумачење Дездемоне у Шекспировом Отелу у на сцени позоришта у Њујорку.


Највећи изазов била је улога Кориолановог смртног непријатеља Тула Ауфидија Био је потребан снажан ратник и Џерар Батлер био је очигледан избор. Батлер сам каже како је Ауфидије невероватно снажан, комплексан и херојски јунак, и Рејфова жеља да му омогући улогу била је за њега велики комплимент.

 

Занимљиво је да поменемо да је музику за филм Кориолан компоновао легендарни Микис Теодоракис, славни грчки компоѕитор који је светску славу стекао урадивши музику за филм Зорба са Антонијем Квином у главној улози.

 
У недавним изјавама Фајнс је открио да жељно ишчекује реакције овдашње публике.


- "Када глумац стави 'шапе' на режију многи дижу обрве, али радујем се доласку у Београд и радознао сам да видим реакцију публике".


Рејф Фајнс је раније открио да је Београд одабрао као локацију због "цене", архитектуре, а сада додаје да је Београд на филму испао "као сан".


- "Београд на великом платну изгледа веома снажно, моћно као Рим! Био сам веома задовољан локацијама и условима рада, то ми је много помогло. Имао сам изванредну филмску екипу и сјајне глумце", рекао је Фајнс.